Hvis du markedsfører med post, der sendes adresseret til bestemte modtagere, så skal du have styr på Robinsonlisten – det der også går under navnet markedsføringsbeskyttelse. Har du ikke styr på den, risikerer du nemlig bøder.

Hos Bech Distribution ved vi godt, at det kan blive dyrt at sende markedsføringsmateriale til de forkerte, og derfor tilbyder vi også datavask som en del af vores arbejde med databehandling. Vi sier de personer fra, der har frabedt sig markedsføringsmateriale, så du ikke står med håret i postkassen.

Det kan nemlig potentielt blive en dyr fornøjelse, hvis man får markedsført med navngiven post mod en på Robinsonlisten.

Bøden starter ved 10.000 kroner

Reglerne er sådan, at hvis man sender markedsføringsmateriale til nogen på Robinsonlisten, hvor forsendelsen er adresseret til denne person, eller man ringer til vedkommende, så vanker der en bøde på minimum 10.000 kroner.

Det fik Nordjyske Medier at mærke sidste år, da de ringede til en forbruger, der stod på Robinsonlisten – kun en.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte Nordjyske Medier for ulovligt telefonsalg, og det ene telefonnummer på Robinsonlisten, der var blevet overset, kostede altså medievirksomheden 10.000 kroner i bøde.

Listen bliver opdateret en gang hver tredje måned, og derfor kan nogle forbrugere godt opleve at have tilmeldt sig listen og modtage markedsføringsmateriale over post eller telefon. Det tager lige lidt tid, inden tilmeldingen træder i kraft, afhængigt af tilmeldingstidspunktet.

Flere mennesker giver større bøder

I marts 2015 havde firmaet Aon Private Consulting Forsikringsmæglere ikke fået foretaget en datavask af sit adressekartotek, som firmaet gerne ville sende markedsføringsmateriale til. Det resulterede i år i en bøde på 200.000 kroner.

I alt havde 4.302 personer på Robinsonlisten modtaget personligt adresserede breve, og det er altså ikke efter reglerne.

I forbindelse med den sag sagde Forbrugerombudsmanden, at ”forbrugere, der er tilmeldt Robinsonlisten, skal kunne regne med, at virksomhederne ikke kontakter dem,” ifølge lokalavisen.dk.

Avisen skriver også, at det tilsyneladende har været en misforståelse mellem forsikringsselskabet og en underleverandør, der har været skyld i misæren.

Man kan godt sende til Robinson-personer

Robinsonlisten alene kan ikke skærme forbrugere fra markedsføringsmateriale i bred forstand. For et par år siden fik EnergiMidt også en bøde på 200.000 kroner, men den fik energiselskabet betalt tilbage.

Det viste sig nemlig, at på de pågældende breve stod der intet navn, men blot ’til husstanden’ sammen med adressen.

Er der ikke navn på forsendelsen, falder denne form for markedsføring ikke ind under det, som Robinsonlisten omfatter. Derfor valgte Forbrugerombudsmanden at indstille til politiet, at bøden skulle føres tilbage til energiselskabet, og det blev den så.

Reklamer, som omdeles uden en navngiven person som modtager, skal forbrugerne nemlig stoppe med ”Reklamer – Nej tak”-ordningen.

Det er de klistermærker, der enten siger nej til reklamer eller både reklamer og gratisaviser. For god ordens skyld er det værd at nævne, at organisationer som politiske partier og velgørende foreninger godt må lægge materiale i en postkasse, der har et ”nej tak”-klistermærke.

Navnet kommer fra skønlitteraturen

Robinsonlisten har sit navn fra den ikoniske fortælling om Robinson Crusoe, der strandede på en øde ø afskåret fra omverden.

Det kræver ingen dybere forklaring at påpege listens sammenhæng med romanens hovedperson. Hvor Crusoe ikke kunne kontaktes af omverden, beder personerne på Robinsonlisten i en vis udstrækning om det samme – i hvert fald i markedsføringsøjemed.

Uanset navnets oprindelse ligger det fast, at det kan blive en bekostelig affære, hvis man som virksomhed ikke har styr på Robinsonlisten.

Det har vi heldigvis her hos Bech Distribution, og derfor kan du trygt overlade databehandlingen og dertilhørende datavask til os – vi sikrer, at du ikke kommer til at skulle stå skoleret over for Forbrugerombudsmanden

Har du brug for databehandling af dine kontakter, inden du sender dit materiale? Kontakt os og hør mere om, hvad vi kan gøre for dig, eller udfyld formularen herunder:

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Dit telefonnummer (skal udfyldes)

Din virksomhed (skal udfyldes)

Emne

Din besked

0 replies

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *